Onze maatschappij elektrificeert. Dat wil zeggen, steeds meer apparatuur wordt elektrisch gevoed. Dat heeft nogal wat consequenties, ook voor de elektrische infrastructuur in gebouwen. Een railkokersysteem bewijst in veel gevallen zijn meerwaarde als alternatief voor zware kabelaansluitingen. Paul Langbein van STbenelux legt uit waarom.
Elektrische energie komt doorgaans een gebouw binnen via een hoofdverdeler van waaruit alle gebruikers gevoed worden. In vroeger tijd werd dat gedaan met dikke, zware kabelaansluitingen, maar met de toename in het gebruik van elektra is dat nauwelijks meer te doen. Data opslag, elektrisch koken, koelen of in hoogbouw met meer dan 10 verdiepingen de etages voeden, allemaal toepassingen waarin deze stijging is waar te nemen. Als specialist in railkokersystemen ervaart STbenelux een toenemende vraag naar toepassing van een systeem met railkokers om aan de stijgende vraag te voldoen. Een railkokersysteem is in feite een langgerekt railsysteem met specificaties die overeenkomen met die van de railsystemen in verdeelkasten.
Leveranciers
STbenelux B.V. is adviseur en leverancier van onder andere Universal Electric Corporation (Starline) en Schneider Electric (Canalis). “Starline is specifiek voor gebruik in datacenters, laboratoria en stofarme productieruimten, met Canalis kunnen we de meest uiteenlopende oplossingen bieden voor het voeden, verbinden en distribueren van energie in gebouwen, industrieën en datacenters, eigenlijk overal waar maar nodig” zo licht Paul toe. “En het koppelen van schakelborden (hoofdverdelers) aan een of meerdere transformatoren met railkokers is zeer eenvoudig.
Materialen voor verschillende omstandigheden
STbenelux levert railkokers in verschillende uitvoeringen en verschillende materialen. Paul: “Ten eerste onderscheiden we het type railkoker. Een transportrail is puur bedoeld om elektriciteit van punt A naar B te transporteren, terwijl op een distributierail aftakkingen gemaakt kunnen worden. Ten tweede is de behuizing zelf in diverse uitvoeringen te verkrijgen, aluminium, staal of epoxyhars. Daarbij kan – afhankelijk van de productrange – de rail stof- en spatwaterdicht tot zelfs volledig waterdicht geleverd worden. Vervolgens zit er nog verschil in het materiaal dat als geleider in de railkoker gebruikt wordt. Grotendeels betreft het aluminium. Alleen bij grote vermogens wijken we uit naar koper omdat de geleidbaarheid daarvan veel beter is.”
Dan bestaat er ook nog een railkokersysteem in plug-and-play-uitvoering, vaak gebruikt boven datarekken met als kenmerken de zeer flexibele wijze van montage én dat elk rek een visueel duidelijke, eigen dubbele voeding heeft.
Voordelen
Het toepassen van een railkoker heeft een groot aantal voordelen. Paul somt er een aantal op. “Het volume en oppervlak is aanzienlijk kleiner. Zware en dikke kabels hebben een minimaal benodigde buigstraal, terwijl een railkokertraject haakse hoeken kan bevatten. Een kabelbaan is overbodig. Railkokersysteem bouwen veel compacter en vooral veel lichter in gewicht. Veel kabels betekent ook veel mantels, dus veel onnodig materiaal dat bovendien milieutechnisch nogal wat restmateriaal oplevert bij vervanging of hergebruik en zeker aan het einde van de levensduur. Een railkokertraject daarentegen kan relatief eenvoudig gedemonteerd en gerecycled worden. Ook is de veiligheid beter gegarandeerd en zijn railkokers nauwelijks brandbaar en zullen dus geen rook of giftige gassen afgeven. En als kers op de taart kost het traject veel minder tijd om te installeren en biedt het modulaire ontwerp flexibiliteit in bedrijfsvoering.”
Uiteenlopende projecten
Wanneer is een railkokersysteem interessant? Paul: “In datacenters is het dé methode om de elektrische infrastructuur te koppelen. Maar ook in hoogbouw en de industrie is het een goed alternatief vanaf pakweg 400A tot maar liefst 6.300 Ampère. We kunnen railkokertrajecten tot op de millimeter nauwkeurig samenstellen.” STbenelux verzorgt advies, levering, begeleiding en implementatie voor de meest uiteenlopende projecten, waaronder datacenters, diverse nieuwbouwprojecten op en rond Schiphol, een Kaas pakhuis in Zeewolde, een rioolwaterzuivering in Utrecht en een koel- en vriesopslag in Rotterdam. “Op Schiphol hebben we samen met expertisepartner en paneelbouwer Elektro Internationaal zelfs een van de langste verdelers van Nederland gerealiseerd; 12, 5 meter lang, waarbij we met een aantal railkokers van in totaal 109 meter de hoofdverdeler verbinden met drie transformatoren en de op grote afstand staande generatorverdeler. Maar welk project het ook is, het is onze passie om er iets goeds en moois van te maken! ”
Dit artikel is gepubliceerd op www.installatie360.nl